Mekong

Onsdag sto vi grytidlig opp for å reise til Mekong. Mekong er en elv som renner gjennom Tibet, Kina, Burma (Myanmar), Thailand, Laos, Kambodsja og i sør-vest Vietnam, i et område som kalles Mekong-deltaet. Det bor 18 mill mennesker her!image

Først reiste vi med buss i tre timer, så gikk vi ombord på en elvebåt. På båtturen fikk vi oppleve det Mekong-deltaet er mest kjent for; det flytende markedet. Grytidlig hver morgen kommer det båter fullastet med frukt og grønnsaker. Båtene legger seg til midt i elven, og leverer lasten sin til de som selger på markedet. Selgerne kommer ut til disse båtene med noen smale elvebåter med bråkete påhengsmotorer.

Vi var innom en godterifabrikk og en honningprodusent. Begge steder fikk vi smake på det de laget, så da ble det selvsagt tl at vi kjøpte både karameller og riskaker… Litt senere ble vi flyttet over i noen små skall av noen robåter og rodd dypere inn i deltaet.
image Etter en liten rusletur var vi fremme på den restaurant der vi fikk lunsj. Der ble det sagt at vi skulle sykle tilbake til den store båten, og at de som ikke kunne sykle skulle få sitte på med moped tilbake. Edle har vel aldri vært mer fornøyd med at hun ikke kan sykle enn da!!! De som skulle tilbake til Ho Chi Minh ble sendt først av gårde. Vi andre fikk beskjed om å slappe sv en times tid, noe som var helt OK. Det var nemlig en hel rekke med hengekøyer der! Så vi sovnet i hver vår 🙂 Skuffelsen var stor da vi våknet og fikk beskjed om at vi likevel ville bli hentet med båt.

Resten av dagen gikk med til å se mer av livet i deltaet, inkl en tur på et lokalt marked og forfriskninger på en rimelig lokal cafe. Sent om kvelden ble vi kjørt mellom regn, lyn og torden til en “homestay” utenfor en by vi ikke vet navnet på… Der ble vi innlosjert i en stråhytte med to digre senger, to puter, en hengelås og to myggnett. Og lite annet… Vi fikk være med å lage vårruller av noe vi ikke skjønte hva var til middag og spiste nydelig annanas til desert. Resten av måltidet bestod av “noe”, og godt var det! Natta ble veldig spennende! Det var lyder og lukter og varmt og rart, så det ble heller skralt med søvn. Særlig Vilde bar preg av det neste dag, hun orket ingen ting og toppet det hele med å kaste opp på dekk i båten… Vi kom for sent til frokosten (i alle fall syntes vertskapet det) så vi fikk den med oss på turen; brød, bananer, syltetøy, te og kaffe i søte bestemorskanner. Unektelig en spesiell opplevelse å sitte i en liten båt på Mekong og innta en slik frokost mens landsbyene fløt forbi! image

Formen til Vilde gjorde at dagen ble noe roligere enn planlagt, men vi fikk likevel med oss mer av markedene, litt vennlig omsorg fra en familie som syntes så synd på henne, verdens beste is på en rasteplass samt en prat med noen amerikanere som var på langtur – 3 år!!! Litt ut på dagen var det tid for retur til Saigon og hotellet “vårt”. Det var helt fantastisk å komme inn i et rent rom med AC igjen.

Advertisements

3 thoughts on “Mekong

1. håpar Vilde er i fin form no. Og gratulera så mykje med dagen til Edle 25.05. Skulle ønskja me var saman med dykk !

2. Kjekt å lese om Mekong og deres opplevelser.

Bringer minnene tilbake til da jeg selv var der. Jeg var innom en kokosnøtt godteri fabrikk inne ideltaet. Oda og Hanne var mildt sagt skeptisk til kokoskaramellene, så de fikk jeg ha for meg selv.

Kos dere videre og fortsett med reisebrevene. Kjempekjekt å lese. Skal hilse fra resten av gjengen