Sapa

Etter et par dager i Hanoi satte vi oss på nattoget til Sapa. Toget gikk klokka halv ni og var fremme klokken fem om morgningen! Toget var både penere og reinere enn Gjenforeningsekspressen som vi tok til Hanoi, men vi sov ikke så godt like vel…..
image image
Etter å ha tatt en minibuss til hotellet spiste vi frokost og la oss til sengs. Vi våknet av at de pusser opp taket (så det er ikke tak øverst på hotellet!) Vi spiste lunsj og etter det gikk vi på tur ned til en annen landsby, der nede så vi på dansesshow og drakk brus. Da vi skulle gå opp igjen gikk vi så fort opp de bratte bakkene at vi måtte vente på guiden vår.
Vi spiste middag på Golden Lotus, og når vi skulle gå hjem regnet det så kraftigt at pappa måtte løpe hjem etter paraplyer til oss andre som hadde treningstøy på oss! På et sted på veien måtte han bære oss to miste fordi det rant så mye vann i gaten! Skyene lå sålavt i dalen at vi kunne ikke se stort mer enn fem meter ut fra vinduet på hotellet.

Neste dag gikk vi en tur nedover dalen, og så på utsikten.
image image
Bak oss hadde vi en flokk av damer og jenter fra en av de lokale stammene her som håpet at hvis de bare fulgte etter oss dit vi skulle så ville vi kjøpe ting av dem. Guiden vår hadde fortalt oss at vi ikke burde kjøpe noe av dem da det bare oppmuntret dem til å heller følge etter turister enn til å jobbe på markene og å gå på skolen. På veien så vi både vannbøfler, katter, griser, høner og kyllinger. Vi stoppet et sted for å spise lunsj. Etter lunsj så vi på folkene på rismarkene. Vi var innom en butikk for å se om det var noe vi hadde lyst på. Der var det OK å handle lokale varer. Etter å ha gått en liten stund kom vi fram til homestayen der vi skulle overnatte. Vi ble godt tatt imot av både barn og voksne selv om de ikke snakket et ord engelsk! Det var to barn på et halvt og fem år som vi lekte med. Senere fikk vi være med på å lage middag og så fikk se hvor vi skulle sove. Vi skulle sove på madrasser oppe på loftet. Om natten var det veldigt bråkete og om morgenen ble vi vekket av et par haner. Skulle gjerne hat dem til frokost, men vi fikk pannekaker i stedet…
image image image

Denne dagen gikk vi i regnskog og søle. Det regnet nesten hele tiden og stien ble sølete og sleip. Det gikk mye oppover og nedover og vi var veldig redde for å falle. Det var noen nye som fulgte etter oss i dag. Plutselig var vi fremme ved lunsj plassen, denne gangen kjøpte vi noen ting fra de som fulgte oss for de hadde vært til stor hjelp selv om vi som nordmenn og rimelig fjellvante syntes det var veldig rart at noen små jenter på ca 140 cm skulle holde oss i hendene mens vi gikk på fjelltur!
image image
Etter en altfor kort dag på tur var vi fremme ved minibussen som skulle kjøre oss til hotellet. Det er tydelig at de ikke er vant med turister som har erfaring fra den norske fjellheimen; vi kunne gått minst dobbelt så langt med halvparten så mange pauser! Resten av dagen og i morgen skal vi bare kose oss og slappe av – og så skal vi ta nattoget tilbake til Hanoi.

Og så rakk vi en tur på fotspa hele gjengen!!!

Advertisements

8 thoughts on “Sapa

1. Fantastisk ! Når bilda vart lagt til. så vart historia endå meir spennande. Gler oss til neste kapittel. Klem frå kjempestolte klumpebesten og mormor.

2. hei! det er kjempe gøy å få høre om turen deres! gleder meg alltid til dere ligger ut om nye ting!:-) <3<3<3<3<3<3<3 MVH Julie<3