Storbyferie “Down Under”

Vi kom tidlig om morgenen etter en laaaang natt på flyet og fikk ikke noe godt førsteintrykk av Sydney. Det viste seg heldigvis fort å være en kjempefin by selv om de hadde vær som er typisk for Bergen… Plutselig fikk vi bruk for regnjakkene og fleecene våre, vi som trodde at dette bare ville bli brukt på Mount Kinabalu! Hotellet vi skulle bo på heter Swissotel Sydney – det ligger i sentrum i markedstreet. Vi spiste lunsj på en foodcourt. Det er en hall med mange take away-plasser med felles bord i mitden. Så noen kan ha burger, andre kan ha indisk, kinesisk, italiensk, spansk osv.

Etterpå gikk vi en tur via en park og nesten ned til det berømte operahuset og så oss litt omkring. Vi spurte de i resepsjonen om hvor vi skulle spise middag og de anbefalte en italiensk resturant. Vi klarte ikke å finne den – men fant en annen som gjorde nytten. Særlig siden den hadde wifi slik at vi fikk lastet opp bildene våre til den store skyen!
Operahuset i Sydney

Harbour Brigde

Neste morgen dro pappa på joggetur og kom tilbake med frokost.
Vi gikk på tur i The Rocks og gikk på Harbour bridge. Det var veldig mange som trimmet og trente rundt om i byen. Det var skyggeboksing og aerobic, folk som løp og folk som trente med vekter. Plutselig begynte det å regne, så da blandet vi oss med noen som trente styrke inne i en liten paviljong… Det var fantastisk utsikt fra broen! På andre siden av den lange broen var det meningen at vi skulle på et tivioli, men det var stengt!

Etterpå stoppet vi for å ta bilder og plutselig kom det en rar lyd; det var benet på buksen til mamma som revnet bare av at hun sto i ro og så på utsikten! Den må ha vært veldig gammel! Den havnet i søpla, så nå har vi litt mindre bagasje… Vi gikk til operahuset for å se om vi kunne få biletter til en forestilling, det fikk vi dessverre ikke.
Til middag spiste vi gresk mat noe som viste seg å være veldig, veldig godt. Der og da bestemte vi at neste ferie skal gå til Hellas sammen med store og små venner!

Neste dag gikk vi på et bibiliotek for å få litt WI-Fi så vi kunne betale regninger og å være på en PC. Etterpå kjøpte vi biletter til verdens største iMax kino. iMax er en kinosal som er forstørret tusen ganger. Det er større læret, bedre lyd og bedre 3D efekkter. Vi måtte velge mellom supermann 3 og en dinosaur film så vi valgte supermann 3. For å få tiden til å gå før filmen satte vi oss på en koselig cafe som vi kunne spille kort på, og feire bryllupsdagen til mamma og pappa. Etterpå gikk vi bort til kinoen og kjøpte popcorn og en bøtte brus. Filmen var veldig bra, men vi gikk egentlig bare for å ha vært på en iMaxkino.

Etter kinoen gikk vi på Hard Rock Cafe og spiste middag, og vi kjøpte italiensk sorbe ved kinoen på veien hjem.

Dagen etter gikk vi på museumet for moderne kunst, der så vi mye rart! Etterpå tok vi bussen til Bondi Beach. På Bondi så vi på surferne og spiste frozen yougurt. Vi kunne forsyne oss selv med alle mulige smaker med yougurt og så ta på bær, frukt, nøtter, sauser, sjokolade, toppinger osv. Og så betalte vi per 100 gram til slutt! Gjett om det ble dyrt selv om mamma hadde advart oss på forhånd…

Vi tok bussen tilbake til sentrum for å skifte til middag. Vi spiste på en indisk resturant som mamma hadde funnet via TripAdvisor. Jeg og Edle bestemte at dette var den virkelige bryllupsdagsfeiringen, det passet liksom ikke helt med feiring på Hard Rock Cafe og iMax!!!

Neste dag gikk vi på marked i the rocks. Etterpå tok vi ferge til Manley. Det regnet så vi ble kliss våte og kalde. Heldigvis klarte mamma å trylle frem en kaffibar som hadde peis! Med fyr på! Vi drakk kakao, kaffe og te. Vi tok fergen tilbake etter noen timer. Det er veldig fin utsikt til operahuset fra fergen, så pappa og jeg har ca en illion bilder av det… Det var godt at mamma hadde funnet ut at det gikk en gratisbuss rundt i sentrum; det regnet katter og hunder, så vi hoppet på bussen og tok den tilbake til en gate rett ved hotellet vårt. Der stakk vi innom den nærmeste food courten og tok Take Away mat som middag. Vi spiste på hotellrommet og så på “Pirates of the carrabien” på TV, det var egentlig veldig koselig!

Den siste dagen vår i Sydney gikk vi en gang til på markedet i The Rocks. Vi kjøpte litt suvenirer, litt hjemmelaget godteri og en flott lampe vi håper får plass i stuen… Og så kjøpte vi to mais med pepper, smør, salt og chilli hver til meg og Edle – de gikk ned på høykant!
Så gikk vi på marinemuseumet. Der fikk vi gå ombord i en ubåt! Det var trangt og klamt, og veldig spennende. Vi var også inne i et stort krigsskip, og i en kopi av skuta til kaptein Cook – han som “oppdaget” Australia.

Litt ut på ettermiddagen gikk vi tilbake til hotellet for å hente bagasjen vår og finne en taxi til flyplassen. Nå reiser vi videre til Cairns lenger nord på østkysten av Australia. Jeg har bestemt meg for å studere i Sydney, så vi kommer nok tilbake hit alle sammen om noen år!

One thought on “Storbyferie “Down Under”